הקפיצה הקוונטית     אתרים מומלצים     הענקת תמורה     מפת האתר

האם אי-הצלחה היא כישלון?

פרק מתוך הספר 'לחיות בקסם'
 מאת ניצה תפארת©

אין זה מקרה שהשבוע פירסמנו באתר את מאמרו של ניל דונלד וולש על כשלון ואת הפרק על כשלון מתוך הספר לחיות בקסם.

ראשית – משום שאין דבר כזה 'מקרה'.

שנית – משום שרציתי להביא את נושא הכשלון משתי נקודות מבט שונות אף כי המסקנה הברורה היא אחת:

כ ש ל ו ן   א י נ ו   ק י י ם !

כשלון אינו קיים

יש רק דרכים שונות לראות את המציאות.

הצלחה וכשלון הם שני קטבים של דבר אחד: שניהם עונים על השאלה: האם הצלחתם להגיע למטרתכם?

למען פשטות ההבנה, נדון פה רק בקשר למטרה של הצלחת או כישלון יישום ההדרכה שניתנת בספר זה, אולם בעצם, הדברים נכונים לגבי כל נושא של הצלחה וכשלון. העקרונות הם אותם עקרונות.

ראשית, נגדיר מה זו הצלחה (לבן), מה זה כישלון (שחור) ומה זו הצלחה חלקית (כל האפורים שביניהם).

ה צ ל ח ה = יצירת משימה עם תוצאות רצויות וצפויות מראש, וביצועה באופן ובזמן המתוכננים.

כ ש ל ו ן = אי עמידה בתנאי המשימה ואי הגעה לתוצאות המצופות.

ה צ ל ח ה ח ל ק י ת = ביצוע המשימה באופן חלקי מבחינת הזמן ו/או התוצאות המצופות.

ההגדרות הן ברורות וחד משמעיות, ואילו ההחלטה האם תוצאות העשייה שלכם הן הצלחה או כשלון יכולות להיות הרבה יותר גמישות – ועדיף שתהיינה.

לדוגמא: יצאתם לחפש שבט אבוד באפריקה. כלומר, הגדרתם מטרה. את השבט לא מצאתם, אבל מצאתם מרבץ יהלומים עשיר.

על-פי הגדרת המטרה – נכשלתם. לא מצאתם את השבט האבוד. אך תוך כדי הליכה לקראת המטרה מצאתם משהו אחר שעשוי להיות חיובי ומשמעותי יותר לחייכם. האם תגדירו את המסע לאפריקה כהצלחה או ככישלון?

דוגמא נוספת: נרשמתם לאוניברסיטה במטרה לקבל רשיון לעריכת דין. בתום השנה הראשונה סולקתם מהפקולטה למשפטים, אולם במהלך שנת הלימודים קרו לכם שני דברים משמעותיים:

I. גיליתם שלהיות עורך דין למעשה, לא כל-כך מעניין אתכם.

II. הכרתם בחורה מדהימה ואתם עומדים לשאת אותה לאישה.

כמו ששמתם לב בודאי, בהתאם להגדרת המטרה – נכשלתם. אך האם בסופו של דבר תגדירו את שנת הלימודים הזו ככישלון או כהצלחה?

ועוד דוגמא קטנה: יצאתם לחפש אתונות ומצאתם את המלוכה. האם זה כשלון או הצלחה? תלוי כמובן בנקודת המבט.

מהדוגמאות הנ"ל תוכלו לראות שלמרות שהגדרתם מה זו הצלחה ומה זה כישלון – אין אלו אקסיומות. יש לנו אפשרות לראות את הדברים ממקום גבוה יותר, לראות יותר פרטים, ובנוסף – לראות את התמונה כולה, מה שיאפשר לכם לשנות את דעתכם לגבי הכישלונות וההצלחות שבתוך התמונה.

דברים אלה מובילים אותנו לשאלה: 'האם קיים כישלון'?

ובכן, זה תלוי כמובן באמונות שלכם.

אמונות כמו:

· התוצאה שאני מצפה לה היא התוצאה היחידה הרצויה.

· טעויות אפשריות.

תובלנה למסקנה שהכישלון אפשרי וקיים.

אולם אם אמונותיכם הן:

· כל דבר הוא התנסות שנותנת תוצאה, ובידי האפשרות לבחור אם ברצוני לחזור על ההתנסות – או לא.

· טעות לא תיתכן, יש רק אפשרות ללמוד ממה שעשיתי.

· לכל בעיה יתכנו אינסוף פתרונות.

במקרים כאלה, כישלון אינו קיים. זו פשוט דרך אחרת לראות את המציאות: כל 'כישלון' אינו אלא התנסות שאינה מובילה אותנו למטרתנו.

אתם הנכם אלה שמחליטים להגדיר תוצאה כלשהי כ'הצלחה' או כ'כישלון'.

אם הנכם בוחרים להגדיר לעיתים תכופות את מעשיכם ככישלון, הנכם יוצרים, בנוסף, אמונה עמוקה בתוככם, שאתם הנכם בעצם כישלון.

מספרים על הממציא הדגול אדיסון, שעשה עשרת אלפים ניסויים עד שהצליח להמציא את נורת הליבון.

באחד הימים שוחח עם מדען ספקן ששאל: "תומס. כבר עשית אלפי ניסויים ולא הצלחת. האם אינך מבין שזה בלתי אפשרי?

לא, ידידי, כרגע אני יודע כמה אלפי דרכים בהן לא אוכל להגיע למטרתי, אולם בסופו של דבר אגלה איך עושים זאת.

כל פעם, כשהנכם מדליקים את האור, הודו על כך שהמילה 'כשלון' לא היתה קיימת בלכסיקון של אדיסון. במקומה היה הביטוי: 'זו לא הדרך הנכונה לעשות זאת'.

ומה קורה אם למדתם את הפרק על כעסים והצלחתם להוריד את מפלס הכעסים, ובכל זאת הנכם מוצאים את עצמכם מדי פעם בעיצומו של כעס גדול?

לא נכשלתם.

פשוט 'התפספס' לכם משהו. שכחתם איזשהו כלל, או שאינכם מספיק מיומנים עדיין.

וייתכן שקראתם את הפרק: 'התנגדות לחוות משהו יוצרת סבל'. ולא הצלחתם בתהליך הדמיון המודרך. קראו שוב את ההוראות. עשו כפי שהודרכתם וסביר שתגיעו למטרה.

השתדלו ללמוד מאותם מקרים בהם ניסיתם ולא הצלחתם להגיע למטרתכם והסיקו מסקנות. אין זה כישלון. זוהי הדרך ללמוד דברים חדשים.

זכרו: א י ן   כ י ש ל ו ן  –  י ש    ר ק    ד ר ך    ש ו נ ה    ל ר א ו ת
א ת    ה מ צ י א ו ת.

logo בניית אתרים